28 May 2013

At Last A 'Banana' Chinese Has Spoken Out


Glad that Datuk Mary Yap, the new Deputy Education Minister has spoken out.
What's the different when one who is Chinese educated and got a credit in Bahasa Cina paper at SPM level and based mainly on that, beside others criteria, is promoted to be the headmaster of a Chinese school (kononnya bersemangat Cina dan akan menjaga 'kesucian' sekolah Cina). However this person send all his children to a Sekolah Kebangsaan.

Now, compare to a 'banana' Chinese who is not eligible to be promoted to such a school just because he or she a 'banana' Chinese, so seen to be less Chinese (kononnya Cina murtad yang akan menajiskan sekolah Cina). However the 'banana' Chinese send all his/her children to Chinese schools. So, what Chinese spirit the Chinese bigots are talking about? Within the same kind the Chinese bigots apply differentiation. Perhaps these solely Chinese speaking bigots have inferior complex, because I just do not believe they have the superiority compare to 'banana' Chinese where the 'banana' Chinese can speak well in several languages and mixed well internationally, beside surely these 'banana' Chinese can speak and understand Chinese, at least their own Chinese dialects.

Mary Yap: Tak jadi masalah tak pandai bahasa Cina 

Timbalan Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi Datuk Mary Yap Kain Ching berkata tidak menjadi masalah baginya untuk menangani isu pendidikan Cina walaupun beliau tidak fasih berbahasa Cina.

Menurutnya, walaupun tidak pandai membaca dan bertutur dalam bahasa tersebut, beliau kini dibantu seorang pegawai yang akan memberitahu apa yang dilaporkan dalam akhbar bahasa Cina.

"Itu bukan isu. Saya pandai berbahasa Melayu dan Inggeris. Saya boleh baca dan bercakap dalam dua bahasa ini. "Saya juga ada pegawai untuk bantu saya yang akan beri nasihat dan bacakan surat khabar Cina dan beritahu apa yang dilaporkan. 

"Ada ramai pemimpin di dunia yang tak fasih berbahasa Inggeris tapi disebabkan ada pasukan yang kuat, mereka boleh bimbing negara dengan begitu berkesan," katanya. 

MP Tawau itu berpendapat, beliau tidak mewakili kaum Cina tetapi wakil kepada rakyat Malaysia. "Saya telah bekerja di bawah kementerian pelajaran hampir 36 tahun dan telah berjumpa dengan pelbagai kaum, guru, pengetua dan sebagainya. 

"Saya tak lihat diri sebagai mewakili orang Cina tetapi sebagai orang Malaysia. Inilah unjuran daripada 1Malaysia. Tapi bila cakap mengenai pendidikan Cina, ia merupakan sebahagian daripada tugas saya untuk menyelesaikannya," katanya lagi.


Read more here.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...