28 January 2023

Karut Marut, Rahsia Besar, Fake Superiority, Great Disappointment

Dipetik dari blog OutSyed The Box

Friday, January 27, 2023

Sekolah Kebangsaan Sekarang Tahap Tong Sampah. Cadangan Saya. 

Bukan saja prestasi pengetua, guru besar, guru dan murid sangat kurang memuaskan tetapi sekolah sekarang sudah menjadi tempat di mana generasi kita di pengaruhi budaya dan kepercayaan salah, berdosa, tidak masuk akal dan mengeluarkan generasi anak muda yang tidak boleh mencampuri alam nyata atau real world. Mereka menjadi tidak relevan. 

Dalam gambar berikut (dipetik daripada media tempatan) seorang guru sedang memberi minum air zam-zam (wallahu 'alam) dan kismis ajaib sebelum murid memasuki dewan peperiksaan UPSR. 

Habis calon bangsa India dan Cina dapat minuman air telaga Hang Li Po ke? Atau teh tarik dan tau foo fah.     

Ini adalah kepercayaan khurafat dan karut marut yang confuse-kan kepercayaan khurafat dan tahayul budaya Melayu lama dengan agama. Maka generasi muda Melayu membesar dengan keyakinan bahawa jampi mantera itu adalah sebahagian daripada agama mereka. Dan akhir sekali mereka bertembung dengan big disappointment. 

Apa dia big disappointment itu ? Sila teruskan membaca. 

Cuba faham baik-baik ok. Kenapa orang Melayu begitu mudah tewas kepada orang lain? Kenapa  pahlawan Melayu  (di Dindings di Perak pada abad ke 18 contohnya) boleh tewas kepada sekumpulan kecil askar Belanda di bawah pimpinan satu atau dua "officer" kulit putih? 

Antara sebabnya pahlawan Melayu takut berperang pada waktu malam gelap. Mereka juga tidak berani melakukan serangan sewaktu hujan, guruh atau kilat. Kulit putih berkata "I did not much fear being attacked by any Malayan". 

Mereka tidak takut pun kepada pahlawan Melayu sebab orang Melayu takut berperang bila hujan turun. Dan juga pada waktu gelap malam, guruh dan kilat. Maksudnya kulit putih sudah faham bahawa Melayu itu sangat percaya kepada superstitions atau kepercayaan khurafat. 

Maka lagi senang bagi kulit putih manipulate keadaan dan mengambil kesempatan daripada kelemahan orang Melayu seperti itu.

Begitu juga sekarang. Kalau ada musuh yang ingin jatuhkan orang Melayu senang saja untuk menjatuhkan mereka. Suruh orang Melayu cari air jampi, kismis ajaib, baca ini dan itu untuk lulus peperiksaan.

Bagi bangsa lain pula mereka ikut the old fashioned way - membaca buku dan siapkan homework dengan rajin, mereka hantar anak belajar tuisyen, membuat ulangkaji sebelum peperiksaan dsbnya. Jadi mereka lebih berjaya dan lebih maju. SRJK Tamil dan Cina menjadi jaguh sains dan matematik.

Sekolah kebangsaan pula  macam  mana ?  Dia  kena cari  sponsor  misteri entah mana  untuk  sewa  hotel mewah RM533 satu bilik (kemungkinan besa dibayar dengan duit kita juga - menerusi skim  tertentu  atau scam tertentu) untuk buat woksyop konon.  Ada juga orang  yang   membuat   tuduhan   bahawa    sewaktu woksyop "soalan bocor" diedarkan  kepada  penuntut yang hadir. 

So how are you going to succeed? 

Dulu sekolah kebangsaan menyertai survey tahunan penilain Sains dan Matematik PISA. Tetapi bila prestasi sekolah kebangsaan menjunam masuk tong sampah maka 'para pendidik' kita ikut cara mudah. Dia pull-out daripada sistem penilaian PISA. Cabut lari. Bacul. Pergi menyorok belakang emak dan ibu.  Problem solved. 

Lepas itu sekolah kebangsaan menjadi ghetto ultra agama dan ultra perkauman di mana penuntut diberi false sense of achievement dan false sense of superiority. Mereka ditipu dan dibohongi bahawa mereka-lah top scorer. Top scorer kepala hotak apa? Apakah passing grade atau markah minima untuk lulus matapelajaran SPM?

Semuanya dirahsiakan di bawah OSA. Dulu kita di bawah pentadbiran kerajaan tahi ayam. Dia rahsiakan semua. Nak tahu apa minimum grade atau markah minima untuk lulus Matematik Tambahan, Bahasa Inggeris, Kimia, Fizik, Biologi semuanya di rahsiakan. 

Sekarang ini kita di bawah pentadbiran kerajaan reformasi tahi kucing pula. Dia masih rahsiakan maklumat yang simple dan sangat penting ini.

Apa markah minima lulus Matematik Tambahan di peperiksaan SPM? Betulke 8 markah sahaja? Betulke 12 markah sahaja boleh lulus? Kita tidak tahu. Sebab semuanya dirahsiakan. Markah lulus peperiksaan pun menjadi rahsia besar. Rahsia Besar : Cicero.

Dulu mereka kutuk kerajaan tahi ayam Umno/BN sebagai Mahafiraun dan Mahazalim. Sekarang dia pun buat perkara yang sama. Tetapi dia pula bukan Mahazalim dan Mahafiraun. 

Cadangan Saya   - Simple saja. Biar calon SPM  periksa kertas jawapan mereka sendiri dan memberi markah untuk diri mereka sendiri. Lagi mudah semua pelajar dapat A untuk semua subjek.

Secara overnite kita boleh menjadi negara yang paling successful dengan sistem pendidikan (atau pelajaran) yang paling termaju di dunia. Anak-anak kita semua boleh dapat semua 'A'.

Sekolah kita boleh jadi lebih pandai dan cemerlang daripada sekolah Singapura, Finland, Cina dan Taiwan.  Guru Besar dan pengetua sekolah boleh pakai kasut hitam dan menari berjoget di tengah padang sekolah. Cuba fikirkan.  

p.s. Saya hampir lupa ceritakan 'great disappointment'. Apa itu great disappointment? Great disappontment itu adalah realiti kehidupan dan realiti dunia yang anak-anak kita pasti bertembung dengan-nya. Anak-anak kita yang dididik dengan false sense of superiority dan false sense of security mendapati bahawa walaupun mereka lulus semua matapelajaran atau mereka dapat A atau mereka jaguh matapelajaran itu dan ini tetapi mereka berjumpa Bangla yang lebih pandai mengira, yang lebih cepat buat kerja, mereka berjumpa anak Cina dan India yang lebih fasih memahami itu dan ini, lebih fasih cakap 'BI' yang sangat penting dalam kerjaya dan bisnes. Jadi mereka mula tewas. Atau jatuh ke belakang. Itulah great disappointment-nya. 

Maka mereka akan mencari gua untuk menghilangkan diri daripada realiti bahawa mereka tewas dalam perlumbaan hidup. 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...