29 January 2010

Beli Masa

Saya ingin menitipkan satu cerita yang diemelkan kepada saya oleh seorang bekas pelajar saya Muhd Azhar Ariffin yang juga follower pertama blog saya, beberapa hari lepas untuk tatapan dan renungan bersama.
Cerita hari ini dipetik dari blog kawan saya (Muhd Azhar), selamat membaca....
Seorang budak lelaki sedang tunggu ayahnya pulang dr kerja...
Bila ayahnya pulang....,
Anak : Ayah, berapa gaji ayah sejam??
Ayah : Buat apa kau sibuk nak tahu?? (menjegilkan mata)
Anak : (menundukkan kepala) adik nak tahu...
Ayah : RM20, kenapa?
Anak : Boleh adik pinjam RM10 dari ayah.? (muka penuh mengharap utk dptkan duit)
Ayah : Kau nak buat apa dgn duit sebanyak itu?? Beli mainan?? Dah!! Ayah penat!!
(menengking) ……
Dgn air mata yg berlinangan, anak tersebut masuk ke dlm bilik....Melihatkan keadaan anaknya, ayah itu menjadi serba salah.. "mungkin dia perlukan duit", fikir ayahnya..
Ayahnya pun masuk ke dlm bilik anaknya...
Ayah : Nah RM10. Guna elok2.., jimat sikit..,
Anak : (muka terkejut dan senyum) dan mengucapkan terima kasih kpd ayahnya..
Kemudian, anaknya itu mengeluarkn sekeping duit kertas RM10 dari bantalnya dan mencampurkn dengan duit RM 10 yg biberi ayahnya.... Melihatkn itu ayahnya mulai marah..
Ayah : Kan kau dah ada RM 10.., kenapa minta lagi RM10 dari ayah...
Anak : (menghulurkan RM 20 kpd ayahnya) sambil berkata.. Ayah ambillah RM 20 ni.., Adik nak beli masa ayah sejam... esok ayah balik awal dan kita makan mlm bersama-sama yaa...
Ayah : (tersentak dan memeluk anaknya sambil menitiskan air mata terharu ....)

2 comments:

mas anak bachik said...

Seorang ayah lebih sensitif dari ibu. Ayah saya lebih banyak bersedih di bandingkan dengan ibu yang da biasa menangis.. Terharu dengan catatan blog di atas.. Saya mengimbau kembali saat ayah saya masih hidup... Ayah menangis memelok saya apabila hari garduasi berbanding emak. Anak ke 1O ini jadi kebanggaannya di kampong.. Satu2nya ke Menara Gading... Ayah sedih sangat kerana emak pernah memukul saya supaya jangan bersekolah menengah. Ayah jadi Rosyam Nor menghantar saya ke sek menengah.. Saya lari ke rumah kakak kerana takut di belasah emak... Ayah macam tahu saya boleh jadi anak ke 1O yang menjadi..orang..seperti sekarang.

NKLpunya said...

Tak boleh salah pada ibu mu kerana pegangan hidup zamannya lain dari sekarang. Orang perempuan masa itu hanya sesuai jadi isteri orang, beranak, jaga suami jaga anak, tak payah belajar tinggi-tinggi. Kalau belajar tinggi pun akhirnya jadi bini orang dan jaga dapur je, jadi tak yah pi belajar, habe kan boeh jo...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...